Havermoutkoekjes gezond?

De grote vraag: Zijn havermoutkoekjes gezond of niet?

De geur van versgebakken havermoutkoekjes, op een regenachtige zondagmiddag. Of vers havermoutkoekje met gedroogde cranberries en een glas koude melk. Bestaat er iets lekkerders? Je kunt je afvragen hoe gezond of ongezond dit nu eigenlijk is. Er gaan veel uiteenlopende verhalen de ronde over havermout. Het zou je cholesterol kunnen verlagen en pieken in je bloedsuikerspiegel voorkomen. In dit artikel leggen we je uit, wat precies door voor- en nadelen van havermout en specifiek havermoutkoekjes zijn.

Zelfgebakken

havermoutkoekjes-gezondAls je zelfgebakken havermoutkoekjes vergelijkt met koekjes uit de supermarkt, dan verschillen ze niet veel qua calorien, maar wel op het gebied van voedingsstoffen. Het grote voordeel is dat als je ze zelf bakt er nauwelijks additieven gebruikt worden. Hooguit bakpoeder. Je weet precies wat er in gaat. Afhankelijk van welk type havermoutkoekje je zelf bakt, bevat deze veel minder vet en in sommige gevallen ook weinig tot geen suiker. Door het gebruik van havermout bevatten deze koekjes meer vezels en proteinen dan de varianten in het supermarkt schap. Het allergrootste voordeel van zelfgebakken havermoutkoekjes is dat ze veel calcium bevatten.
 

Havermout

Zoals je ondertussen merkt heeft havermout diverse bijzondere eigenschappen en zelfs een aantal gezondheids voordelen. Wist je dat het bij jonge kinderen zelfs astma verschijnselen kan afzwakken? Het is goed voor de spijsvertering, reguleert je gevoeligheid voor insuline, vermindert de kans op diabetes, het kan de gezondheid van je hart verbeteren en zelfs je cholesterol verlagen. Havermout is van nature glutenvrij. Hierbij moet opgemerkt worden dat mensen met coeliakie beter geen havermout kunnen eten, omdat het vaak op dezelfde plek verwerkt wordt als gewone granen. Het is dus nooit honderd procent te garanderen, dat havermout glutenvrij is, tenzij het op de verpakking staat. Tot slot moet genoemd worden dat havermout, verwerkt in een koekje niet de allergezondste manier om het te consumeren. Vaak worden er zoetstoffen gebruikt als suiker, maar ook cranberries of banaan. Onschuldige ingrdienten, maar minder gezond dan havermout met water of melk.

Havermoutkoekjes gezond

Er zijn een aantal gezonde toevoegingen, die havermoutkoekjes nog lekkerder, maar ook gezonder maken. Het toevoegen van ingredienten als rozijnen, cranberries of banaan zorgt ervoor dat de koekjes bomvol ijzer en potassium zitten. Havermoutkoekjes met pindakaas zijn rijk aan proteine en gezonde vetten. Je zou denken dat het toevoegen van chocolade niet gezond is, maar het tegendeel is waar. Als je pure chocolade gebruikt, met minstens 72% cacao, dan worden de koekjes rijk aan oxidanten en flavanoiden, die goed zijn tegen hart- en vaatziektes.

Geniet met mate

Zelfgebakken havermoutkoekjes zijn een gezond alternatief voor koekjes uitde supermarkt of van de bakker, maar je moet ze niet dagelijks eten. Een gevarieerd dieet en voldoende beweging zijn cruciaal voor een gezond leven. Daar passen havermoutkoekjes uitstekend bij, maar geniet met mate. Havermoutkoekjes gezond genieten!